Patientprisets syfte är att lyfta patienter och närståendes upplevelser om bra vård och tankar om delaktighet, nöjdhet, uppföljning och digitalisering. Vi vill samtidigt uppmärksamma vårdgivare som har arbetat personcentrerat och använt nya eller oväntade arbetssätt som har underlättat för patienter eller närstående.
Du kan skicka in en berättelse som handlar om en erfarenhet av vård, rehabilitering eller prevention inom hälso- och sjukvården eller omsorgen. Både patienter och närstående kan nominera vårdgivare. Det går bra att nominera både enskilt och i grupp.
Vårdgivaren har aktivt och lyhört lyssnat på dig. Du har upplevt att vårdgivaren har visat respekt för din kunskap och har samtidigt motiverat och gett dig förutsättningar att kunna följa ordinationer och instruktioner.
Du upplever att vården du fick har gett ett gott resultat som har uppfyllt dina förväntningar.
Vårdgivaren har, tillsammans med dig, formulerat en personlig hälsoplan eller liknande plan för uppföljning. Hälsoplanen ska vara dokumenterad i din journal.
Det är ett plus om vårdgivaren har använt sig av digitala verktyg på ett sätt som har inneburit ökad tillgänglighet eller på annat sätt har underlättat för dig som patient.
Patientpriset delas ut till både den som har skickat in den vinnande berättelsen, för att ha bidragit med inspiration och kunskap, och till den nominerade vårdgivaren, för sin insats. Vinnaren utses av Forum för Health Policys styrelse. Beslutet kan inte överklagas.
Uppsala Barncentrum och Vårdcentral och Anna-Karin Klomp, närstående som nominerat.
Uppsala Barncentrum och Vårdcentral har visat att de ger en holistisk vård där gränsen mellan specialistvård och primärvård suddas ut för patienten. De olika professionerna arbetar som ett team även om de formellt tillhör olika mottagningar. De erbjuder digital vård när behovet finns och har också en ordnad övergång till vuxenvården, vilket är särskilt viktigt för barn och unga med stora vårdbehov. Allt detta gör dem till värdiga vinnare av Forum för Health Policys Patientpris 2024.
– Forum för Health Policy delar, för fjärde året i rad, ut Patientpriset och i år ger vi priset till en verksamhet som ser och tar ansvar för helheten och som ser till att vården blir sömlös för gruppen barn och unga. Vi hoppas att priset ska inspirera och uppmuntra andra att arbeta personcentrerat och teambaserat, säger Peter Graf, ordförande Forum för Health Policy.
– Min dotter har ganska stora vårdbehov och har hela tiden varit delaktig i vården och därför har hon även lärt sig att ta allt mer ansvar och att uttrycka och formulera sina behov utifrån sin förmåga. Även om hon fortfarande behöver mycket stöd så har hon förtroende för vården men förstår också vilket ansvar man har som individ. Det har varit avgörande för oss och därför vill jag nominera Uppsala barncentrum och Vårdcentral, säger Anna-Karin Klomp.
Sven Jonsson, patient, och Rehabteamet Capio Spine Center Stockholm
Rehabteamet på Capio Spine Center Stockholm visar att de genom hela patientens resa har haft en hög nivå av personcentrering där patientens behov och förmåga har stått i centrum. Teamet har följt upp arbetet, haft en tydlig gemensam rehab-plan samt utnyttjat digitala resurser för att förenkla för patienten.
– Forum för Health Policy delar ut, för tredje året i rad, Patientpriset. Vi är glada för all den uppmärksamhet som priset får och all den glädje det skapar i verksamheterna som får det. Jag vill citera årets Patientprisvinnare Sven Jonsson som skrev: ”Patientpriset är ett oerhört viktigt stimulansmedel, som lyfter fram de personer som trots dagens utmaningar, ändå gör underverk för patienter, för anhöriga och för samhället i stort genom sin vårdinsats.” – det är bara att hålla med, stort grattis till årets vinnare, säger Peter Graf, ordförande Forum för Health Policy.
Varför valde du att nominera Capio Spine Center Stockholm?
– Jag har verkligen upplevt en fullständig närvaro av teamet vid varje tillfälle. Att man hela tiden stämmer av mitt läge, min smärta, min trötthet och min möjlighet att förbättras. De både ser och hör mig, även det jag inte själv säger, berättar Sven Jonsson, patient.
Capio Spine Center Stockholm, som vinner årets patientpris, tar emot patienter med långvarig smärta. De arbetar i multimodala team med läkare, psykologer, sjukgymnaster/fysioterapeuter, smärtsjuksköterska, kurator och arbetsterapeuter.
– Vi känner oss otroligt hedrade och glada över att få både nomineringen och priset! Det känns som den yttersta bekräftelsen på att vi gör rätt saker och att vi verkligen lyckats med det som är vårt mål – att sätta patienten i centrum i alla delar av behandlingen. Bakom våra fina kvalitetssiffror ligger ett stort mått av engagemang och arbete från både patienter och personal, säger Katayun Rosell, Leg. hälso- och sjukvårdskurator Stockholm Spine Center.
Juryn beslutade också, för första gången, att ge ett hedersomnämnande till en patient och en verksamhet vars berättelse berörde juryn särskilt. Hedersomnämnandet tilldelas Rehabhotellet. Patienten Angelica Selander skrev i sin nominering:
”Till skillnad från den onkologiska vården, som tyvärr fastnat i ett förhållningssätt i bemötandet mot mig att jag inte var botbar, att jag ”skulle förstå att jag skulle dö”, så hade ASIH ett livsbejakande sätt mot mig hur sjuk jag än var. De behandlade mig med den positiva synen att jag var levande och frisk. De försökte aldrig begå våld på min livsvilja. Utöver detta så har de en kvalitativ vård och inget är omöjligt när man frågar om olika saker.”
Astma/Kol-teamet på Capio Orust har genom stöd och utbildning skapat trygghet hos patienter med kroniska sjukdomar. De har använt digitala verktyg på ett naturligt sätt för uppföljning och återkoppling och spridit ny kunskap till patienter, kollegor och andra institutioner. Teamet vinner årets patientpris för att de genom kontinuitet, lyhördhet och helhetssyn behandlar hela människan.
– Årets vinnare är verkligen ett exempel på hur viktigt det är att se hela människan och att använda allas kompetens i teamet för att förmedla kunskap och skapa trygghet. Vi hoppas att priset ska inspirera och uppmuntra alla som gör ett fint arbete tillsammans, säger Peter Graf, ordförande Forum för Health Policy.
– Jag känner mig mycket nöjd med den omtanke och hjälp teamet visar mig och min make. En omtanke som inte begränsar sig till mina lungproblem, astma och kol, som jag haft sedan jag var barn, utan till hela mig och min livssituation tillsammans med min man. Det är en stor trygghet för oss att ha denna kontakt och att den sker med kontinuitet och ett helhetsperspektiv där också mina rädslor tas på allvar, säger Berit Strandberg Mattsson, patient som nominerat Astma/Kol-teamet, Capio Orust.