Jan Grönlund, ny verksamhetschef på Forum för Health Policy och tidigare regiondirektör Region Sörmland skriver i veckans blogg: ”Forum för Health Policys styrkor är att vi är en ideell förening med en mångfald av medlemmar som har flera olika perspektiv på frågor om utvecklingen av svensk hälso- och sjukvård. Det skapar i sig goda förutsättningar för faktabaserade underlag som en grund för faktabaserade samtal.” Vi välkomnar Jan och hoppas på många givande samtal framöver!

Trevlig läsning!

Som vanligt står skribenten själv för innehållet i inlägget. Kommentera gärna på vår hemsida eller i sociala medier.

 

Patient, medborgare och resurser – tre viktiga perspekti framåt

Jan Grönlund – Ny på jobbet som verksamhetschef Forum för Health Policy

Efter fyra månaders inskolning är nu tiden kommen för mig att ta över som verksamhetschef för Forum för Health Policy efter Catharina Barkman, som gjort ett alldeles fantastiskt arbete under åtta år. Det är därför inte utan fjärilar i magen som jag nu tar mig an uppdraget.

Jag avslutade för lite mer än ett år sedan en tioårig period som regiondirektör i Region Sörmland. Från detta uppdrag och mina tidigare arbeten som bland annat statssekreterare i Näringsdepartementet och vice VD i AFA Försäkring har jag samlat på mig decenniers erfarenheteter från framför allt offentlig, men även privat sektor.

Mina tidigare arbeten och uppdrag har i mångt och mycket präglats av ett driftperspektiv. Inget fel i det. Men nu ser jag fram emot att kunna bidra från mer idémässiga och övergripande perspektiv i frågor om hälso- och sjukvårdens utveckling. Och från ett mer personligt anslag från min sida än vad som varit möjligt i mina tidigare roller.

Tankesmedjor fyller en viktig roll i det demokratiska samtalet. Ofta är tankesmedjor knutna till någon särskild intresseorganisation eller tydlig finansiär. Det behöver inte vara fel. Men en av Forum för Health Policys styrkor är att vi är en ideell förening med en mångfald av medlemmar som har flera olika perspektiv på frågor om utvecklingen av svensk hälso- och sjukvård. Det skapar i sig goda förutsättningar för faktabaserade underlag som en grund för faktabaserade samtal. Forum för Health Policy är en organisation med hög integritet. Och det gillar jag.

När jag blev tillfrågad om uppdraget som verksamhetschef, så fick jag frågan om vilka perspektiv som jag tycker är särskilt viktiga för kommande arbete. Utan att göra anspråk på att vara heltäckande, så vill jag lyfta fram följande tre. Det första (och förstås viktigaste) är patientperspektivet. Det kan tyckas självklart. Men handen på hjärtat; hamnar vi inte lite för ofta i diskussioner om organisation och regelverk. Det andra är medborgarperspektivet. Och som medborgare är vi oftast inte patienter, men vi kan bli. Och då ska vi kunna lita på att vården fungerar. Det tredje perspektivet handlar om resurser. Och då tänker jag inte så mycket på de som saknas, utan mer om hur vi använder de ansenliga resurser (bland de högsta i världen) som svensk hälso- och sjukvård förfogar över. Jag önskar mer fokus på hur de används snarare än på de som saknas.

Hälso- och sjukvård har ett så tydligt vetenskapligt perspektiv. Forskning och utveckling är helt avgörande för verksamheten. Samtidigt ska det kombineras med demokratisk styrning, insyn och kontroll. Lägg till detta ett rent kommersiellt och affärsmässigt perspektiv med många företag som är helt avgörande för verksamheten. Och vad vore väl verksamheten utan alla kunniga och engagerade medarbetare. Sammantaget gör det området komplext, men också mycket intressant.

Forum för Health Policy leds av en styrelse med Peter Graf, som ordförande och Lena Furmark, som vice ordförande. Mitt uppdrag som verksamhetschef är att tillsammans med den fortsätta arbetet med att vara en relevant aktör. Det gör vi genom egna rapporter, seminarier och utbildningar med mera. Jag vet att dessa aktiviteter är mycket uppskattade.

Vi ska också följa och delta i debatten kring arbeten som initierats av andra. Här tänker jag kanske särskilt på viktiga utredningar initierade av regeringen/staten. Jag vill särskilt lyfta fram några:

  • Vårdansvarskommittén, som ska lämna sitt slutbetänkande i juni 2025.
  • Utredningen om statens samverkan med kommunsektorn, som har lämnat sitt slutbetänkande.
  • Utredningen om infrastruktur och hälsodata, som lämnat sitt slutbetänkande.
  • Utjämningskommittén, som lämnat sitt slutbetänkande.

Forum för Health Policy kommer att med intresse följa den fortsatta beredningen av utredningarnas förslag. Men självklart också komma med egna reflektioner och förslag.

Visst måste det s utrymme att diskutera också strukturförändringar som rör svensk hälso- och sjukvård. Men jag tror att vägen framåt i nuläget är att arbeta med ständiga förbättringar. Jag har svårt att se att det finns ett utrymme att faktiskt genomföra stora och omfattande förändringar i närtid när fokus så tydligt och självklart – med tanke på det spända läget i vår omvärld – ligger på frågor om både det civila och militära försvaret.

Själv har jag ändå en förhoppning om att frågan om färre och större regioner kan klättra lite högre upp på den politiska dagordningen. Men jag är inte så naiv att jag tror att större regioner i ett slag skulle vara svaret på alla hälso- och sjukvårdens frågor. I ett längre parperspektiv kan det ändå vara ett verksamt sätt att säkerställa en hälso- och sjukvård på lika villkor med en tydligare roll för professionen (som efterfrågas av så många) och samtidigt kombinera en statlig styrning med en demokratisk kontroll vi den kommunala självstyrelsen.

Avslutningsvis; att få vara med och bidra till utvecklingen av svensk hälso- och sjukvård är en förmån, inte minst i en verksamhet som ska fungera 24 timmar om dagen och 365 dagar om året. Att lyfta fram goda exempel och visa på den positiva utveckling som sker är en av Forum för Health Policys viktigaste uppgifter.

Jan Grönlund
Ny på jobbet som verksamhetschef