På onsdag den 7 mars arrangerar vi ett seminarium om innovation i hälso- och sjukvården, i samarbete med Nederländernas och Schweiz ambassader och handelskammare. Det blir en spännande eftermiddag om tre länder som ligger långt fram vad gäller innovation i samhället i stort. Bland talarna finns Björn Arvidsson, policy chef på Roche, som i dagens blogginlägg skriver om vilka möjligheter som finns om vården lyckas dra nytta av den innovation som sker utanför den egna organisationen.
Trevlig läsning!
Digitaliseringen öppnar för nya hälsomarkörer
Björn Arvidsson
Hälso- och sjukvård handlar om att med befintlig information ta de bästa besluten. När vi har större möjligheter att samla hälsorelaterad information utanför den offentliga vården, kommer vi att kunna ta stora språng framåt – om bara hälso- och sjukvården förstår värdet av denna utveckling – och drar nytta av den.
Vi kan småskratta åt alla som samlar på information i sina aktivitetsarmband, och fråga oss vad det ska vara bra för. På samma sätt kan vi undra vad våra smarta telefoners ”hälsokit” egentligen bidrar med. Men värdet av att kunna se samband mellan vår fysiska aktivitet, eller inaktivitet, samt hur dessa korrelerar med var vi befinner oss, vilka vi träffar eller vad som står i vår kalender, bör vi ta tillvara på.
När vi uppgraderar oss med nästa version av vår telefon, och måste låsa upp den genom ansiktsigenkänning, kommer vi att få flera hundra högupplösta bilder av vårt ansikte, varje dag. Dessa bilder kommer också att avslöja vilken miljö vi befinner oss i, samtidigt som mikrofonen samlar in ljud och tal från vår omgivning och telefonens accelerometer mäter vår rörelse. Lägg därtill att vi skapar massor av information via våra kreditkort, bilder i våra vänners kameror och sökvanor på internet.
Snabbt skapas en bild av våra beteenden och vilka risker vi utsätter oss för, vilket i sig är ett gott underlag för att hitta nya sätt att leva, för att inte drabbas av sjukdomar eller faror. Allt utanför den offentliga hälso- och sjukvården.
När Instagram-filter avslöjar om vi riskerar depression, Bank ID huruvida vi har en begynnande Alzheimers, och bilder på våra ögon huruvida vi kommer drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar – då förstår vi också att det finns oändligt många liknande hälsorelaterade markörer som inte är bundna till hälso- och sjukvårdens kliniska bedömningar. Dessutom med möjlighet att förebygga sjukdom, eller förbättra vår hälsa – istället för att reaktivt rädda eller minimera skada.
Självklart vill vi ha det bästa från båda världar, men då behöver vi en vision om vart vi är på väg, vem som äger och driver denna vision – samt en följsamhet från majoriteten av hälso- och sjukvårdens intressenter. Digitaliseringen i sig hjälper oss inte att förstå, utan någon måste berätta för oss om hur digitaliseringen kommer att hjälpa, för att vi följsamt ska vilja bidra och vara delaktiga.
Kan vi därför sluta att tala om digitaliseringen som om den vore ett magiskt trollspö som kommer att lösa alla framtida utmaningar – och hellre tala om vilka digitala verktyg, tjänster eller arbetssätt som kan göra skillnad – samt hur vi når dit.
Björn Arvidsson är ansvarig för policy och kommunikation för Roche AB i Sverige och beskriver sig som en driven och nyfiken innovatör och visionär.